Stadgar

Föreningens stadgar fastställs av medlemmarna på föreningsstämman.

Stadgarna för vår bostadsrättsförening reglerar främst ansvarfördelningen mellan föreningen och medlemmarna. Stadgarna är ganska standardiserade i så måtto att mycket redan är reglerat genom lagstiftning.

Beslut om att ändra stadgarna fattas av medlemmarna på föreningsstämmor. För att en stämma ska kunna ändra stadgarna krävs att stadgeändringen tydligt anges i kallelsen till stämman. Om alla medlemmar kommer till stämman eller lämnar fullmakt och alla är helt eniga om att göra ändringen räcker det med ett beslut. Annars behöver man besluta om ändringen på två stämmor. På den första stämman ska mer än hälften av de avgivna rösterna vara för stadgeändringsförslaget. På den andra stämman ska minst 2/3 rösta för ändringen. Det måste vara exakt samma beslut som fattas på de båda stämmorna. Ändringen ska sedan anmälas till Bolagsverket för registrering. De nya stadgarna gäller inte förrän de är registrerade.

Kontakta styrelsen för att ta del av aktuella stadgar.