Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Pappersdraken n:r 1 är en äkta bostadsrättsförening som bildades 1932. Föreningen innehar tomträtten till, samt äger och förvaltar byggnaderna på, fastigheten Pappersdraken i Stockholm. Föreningens två byggnader består tillsammans av 15 radhuslägenheter som har adresserna Ålstensgatan 27-55.

När föreningen bildades 1932 upprättades en ekonomisk plan. Av den framgår bland annat att grundinsatsen för en lägenhet var 21 000 kronor. Eftersom staden lånade ut 18 000 kronor till varje köpare var kontantinsaten 3 000 kronor.

Föreningen bildades samtidigt med nio andra föreningar i samband med att radhusen byggdes. Brf. Fotbollen n:r 1, som ligger mitt emot -- på andra sidan Ålstensgatan -- består också av två byggnader med totalt 15 lägenheter. Övriga åtta föreningar har vardera en byggnad med åtta lägenheter.